Industria coreeană de entertainment şi „contractele de sclavi”

Simon şi Martina de la Eat Your Kimtchi au postat un clip în care discută despre industria coreeană şi „contractele de sclavi” pe care aceştia la au. Am spicuit din ceea ce au vorbit ei, şi am pus cap la cap nişte detalii, realizând un post pentru a îi lămuri şi pe cei care nu înţeleg, despre ce este vorba, încercând să explic cât mai uşor.

Cuvintele sunt proprii, nu sunt traduse exact, ci doar informaţiile m-au ajutat să creez postul

Anul 2014 este considerat ca fiind unul dintre  cei mai răi ani din kpop. Scandaluri, decese şi iar scandaluri, lucru care i-a speriat pe foarte mulţi, catalogând anul 2014, anul negru al kpop-ului. Printre aceste probleme s-au numărat şi cele cu încheierea contractelor.

Încă de când Hangeng a părăsit Super Junior şi JYJ au înaintat proces împotriva celor din SM Entertainment, ceva părea putred la mijloc.

Ştim foarte bine că JYJ au avut restricţii în ceea ce priveşte apariţiile la televizor sau festivaluri, după plecarea din TVXQ, aceste restricţii fiind puse de SM Entertainment. Cei trei au trebuit să treacă prin multe din cauza faptului că agenţia era mult mai puternică decât trei oameni, şi putea să impiedice apariţia acestora la evenimente.

Încă din acea perioadă au apărut diferite zvonuri despre „contratele de sclavi”, dar nimic nu părea că iese la suprafaţă. Putem pune această linişte pe frică, frica de a nu fi pedepsit dacă încerci să dezvălui cu ce se ocupă agenţia şi modul în care îşi tratează artişti.

Câteva exemple în care agenţia a avut de aface cu comportamentul artiştilor şi care au ieşit la suprafaţă? Hangeng a părăsit Super Junior în 2009, JYJ au părăsit TVXQ în 2010, Kris şi Luhan au părăsit EXO în 2014, Sulli şi-a luat o „vacanţă” pe timp nedeterminat în 2014, Jessica a fost dată afară din Girls Generation în 2014, Block B şi-au dat în judecată şi au părăsit agenţia Stardom Entertainment, după ce aceasta nu i-a plătit. Cazul celor din Block B fiind câştigat de agenţie. AOA şi Boyfriend au declarat că nu au fost plătiţi de la debut. Liderul ZE:A a început pe Twitter o ceartă cu CEO-ul agenţiei. Buskler Busker au declarat că după ce au vândut milioane de albume într-o lună, ei nu au primit niciun ban. Şi cel mai recent B.A.P au dat în judecată agenţia TS Entertainment pentru că timp de 3 ani, agenţia i-a plătit cu o sumă imfimă de bani.

De ce agenţia câştigă milioane, iar artişti lor sunt plătiţi cu o sumă foarte mică. Adevărul este că dacă ai lucra la McDonalds sau Starbucks (în State), ai câştiga într-o lună mai mult decât câştigau B.A.P lunar. Adică mai mult de 400 de dolari. (Nu ştiu exact, dar în jurul acestei sume este un salariu la cele două companii în state).

Ei bine, aţi auzit vreodată de BEP? Nu, nici eu înainte să văd clipul celor 2. BEP sau Break Even Point, s-ar traduce prin „Punctul de rupere”. Adică, „punctul” la care ar trebui să ajungi dacă vrei ca proitul tău să fie mai mare decât cheltuielile. Daaar există o problemă.

BEP-ul nu este cunoscut. Ce înseamnă acest BEP mai exact? Trebuie specificat că nu se aplică la toţi artişti, defapt, s-au putea să nu se aplice nici măcar la 10% dintre artiştii kpop, dar se aplică la alţi.

Să luăm exemplul dat de Simon şi Martina.

Semnezi cu agenţia. Iar agenţia îţi spune că va investi..nu ştiu să zicem, un milion de dolari pentru a te antrena pentru debut, pentru a îţi da de mâncare, pentru a te transporta, şi orice crede agenţia că te ajută să debutezi. Apoi debutezi. Începi să vinzi albume, iar toţi acei bani, nu merg către artist, ci în BEP. Banii pe care i-ai făcut, se întorc în BEP. E ca şi cum ai avea o datorie şi trebuie să plăteşti pentru ea. Poate credeţi că are sens, să plăteşti ceea ce a fost investit în tine, dar e mult mai serios.

Nu vă imaginaţi că dacă, după ce ai vândut albume şi chestii în valoare de un milion de dolari (iniţial investit în trupă/ artist), vei reuşi să atingi acel BEP şi esti ca şi scăcat de datorii. Mulţi banii din ceea ce artistul câştigă nu merg direct către acel BEP. Dacă vinzi în valoare de un milion de dolari, ceva în jur de 40% din suma câştigată va merge către BEP. Restul de 60% va merge către companie.

Să spunem că agenţia vrea să facă trupa X să danseze balet penru următorul comeback. Pentru a putea învăţa măcar bazele paşilor de balet vei avea nevoie de un instructor şi astfel agenţia agnazeajă un instructor. Unde se adaugă cheltuielile pe care le-a făcut agenţia pentru instructor? În BEP. Adică în suma de bani pe care artistul trebuie să o depăşească pentru a putea avea profit. Chiar dacă, să spunem, unul dintre membrii are pe cineva în familie care se angajează să dea lecţii de balet pe gratis, agenţia nu va accepta şi va angaja ea pe cine vrea. Artistul nu poate alege cu cine lucrează, ci agenţia.

Problema este că artistul niciodată nu ştie ce BEP are….pentru că agenţia nu spune aceste lucruri. De aici a pornit şi scandalui celor din B.A.P, pentru că agenţia nu le-a comunicat niciodată, nici măcar la cerere, suma pe care au acumulat-o în BEP, şi nici profiturile făcute. Hangeng a declarat acelaşi lucru, că nu a ştiut niciodată ce sumă de bani a acumulat, şi nici cât cheltuie agenţia pentru diferite lucruri. Dacă ne gândim bine şi Dahee din GLAM ar fi spus că l-a şansajat pe Lee Byung Hun pentru a lua bani, pentru a plăti datoriile pe care le are la agenţie.

Tot în BEP se mai adaugă şi alte diferite cheltuieli pe care agenţia le face pentru trupă, şi de menţionat că BEP-ul începe din momentul în care esti stagiar. Astfel BEP-ul devine din ce în ce mai mare şi tu, ca artisti, te chinui să faci bani, dar nu ştii niciodată cât mai ai până când ieşi din acele….datorii.

Compania poate spune foarte frumos „Am cheltuit 10 mii de dolari pentru acele promoţii”, în timp ce ei pot cheltui doar 1o dolari, iar restul de bani să meargă către buzunarul CEO-ului (Lucru care s-a fi întâmplat cu CEO-ul celor din ZE:A, CEO-ul celor din Block B şi mai noi B.A.P).

Poate că nu toate companiile fac la fel, adică sigur nu fac la fel, din moment ce Block B şi JYY au părăsit companiile pentru o alta, deci ar fi fost cam imposibil să semneze acelaşi gen de contract.

Am încercat să caut pe net cum ar arăta un contract semnat cu o agenţie. Dar contractele semnate sunt între agenţie şi artist, şi nu numai în Coreea ci peste tot. În cazuri excepţionale (precum procese), contractul va putea fi analizat de avocaţi şi juraţi. Nu ştiu sigur dacă la semnarea contractului de stagiar, este prezent şi un avocat, dar presupun că nu.

Cu toate acestea se cunosc unele aspecte din unele contracte, care de asemenea au ieşit la suprafaţă după scandaluri.

Spre exeplu cei din B.A.P, trebuiau să îşi asume responsabilitatea dacă ar fi fost să intre un scandal legat de droguri, întâlniri, accidente etc.

Dacă stăm să ne gândim şi alţi artişti de la alte agenţii au făcut „prostii” şi au fost prinşi cu mâţa în sac, dar agenţia i-a acoperit. G-Dragon a intrat într-o grămadă de scandaluri până acum, dar agenţia mereu i-a apărat spatele, la fel şi cu Park Boom, sau Seungri.

Adevărul este că lumea kpop-ului nu este roz. Nu există fericire nemărginită, iar artişti muncesc din greu, mănâncă când apucă, dorm când apucă şi foarte puţin. Hyuna declara că doarme aproximativ 2 ore pe noapte, Bang Yongguk se văita într-o filmare de pe unul din DVD-uri că nu a dormit de 2 zile, Leeteuk, în zilele de debut a adormit stând în fund pe un dulap, iar Heechul stătea lângă el să se asigure că nu cade.

Nu spuneţi „De ce a semnat contractul ăla dacă ştia că va fi aşa”, pentru că nu ştia. Odată ce au semnat un contract, se aşteaptă ca măcar într-o anumită proporţie agenţia să fie colaborativă şi să îşi respecte promisiunile.

Unii au avut noroc. Shinhwa au plecat din SM Entertainment, pentru că agenţia voia să semneze doar cu anumiţi membrii după expirarea unui contract, iar ei nu voiau să se despartă. Acum au propria agenţia.

Jay Park, a plecat din 2PM după un scandal iar acum are propria agenţie. Încă există dubii despre plecarea lui Jay din JYP, dar se pare că acesta ar fi divulgat unor prieteni, detalii despre aceste „contracte de sclavi”. În presă au apărut alte speculaţii şi tot aşa, iar agenţia nu s-a băgat pentru a îl apăra.

 

8 gânduri despre „Industria coreeană de entertainment şi „contractele de sclavi”

  1. Silvia Dragu

    Deci practic YG e cea mai okey agentie pt ca isi apara artisti (chiar daca acestia sunt vinovati) si nu a avut scandaluri gen ‘te dau in judecata’?

    Apreciază

    Răspunde
    1. Crissa Autor post

      Nu neaparat…Dupa parerea mea artisti de la YG sunt si rasfatati, ca sa spun asa. Adica au vazut ca agentia ii apara si acum se cred jmecheri…Zilele trecuta GD a intrat intr-un fel de scandal pentru versurile rap cantate la MAMA, din cauza ingamfarii cu care canta.
      Iar in noul videoclip de la Masta Wu canta despre bani, femei, ceasuri scumpe si altele de genul……asta e rap? YG isi apara artisti doar pentru ca aduc bani cu nemiuita…

      Apreciază

      Răspunde
  2. PaulaKJY

    Leeteuk, în zilele de debut a adormit stând în fund pe un dulap, iar Heechul stătea lângă el să se asigure că nu cade. –– Mi-au dat lacrimile ❤

    Apreciază

    Răspunde
  3. Silvia Dragu

    Asa e. Artistii de la YG fac multi bani si poate de aceea ii ajuta si sunt rasfatati. Dar nu putem spune ca BAP sau restul artistilor care i’ai enumerat mai sus nu au adus profit mare agentiilor, si cu toate astea agentia nu ii ajutau cand acestia intrau in probleme (parca asa am inteles din ceea ce e scris mai sus). Oricum YG este o agentie total diferita si pe plan muzical si tot…nu?

    Apreciază

    Răspunde
    1. Crissa Autor post

      Profiturile YG sunt mult mai mari decat cele TS (B.A.P), sau Stardom (fosta pt Block B), sau Star Empire (ZE:A), lucru care le permite sa acopere diferite cheltuieli, si sa ramana bani si artistilor si agentiei. Plus exista si sponsori, companii carora le fac reclama (Givancy etc.)
      Si SM Ent. e la fel. De aceea JYP, YG si SM sunt considerate cele 3 mari agentii din Coreea.
      Problema se pune ca unele agentii, indiferent cat de multi bani fac, sunt flamande dupa mai mult. CEO-ul Stardom s-a sinucis anul acesta dupa ce a intrat in diferite controverse. Am spus clar ca nu toate agentiile practica chestia cu BEP-ul. Dar sunt unele care o fac. De obicei cele mai mici, ale caror cheltuieli nu pot fi suportate de sponsori, sau car depasesc profiturile…

      Apreciază

      Răspunde
  4. JWalkerRO

    vorbesc doar despre cazurile cu care sunt familiarizata..adevarat,nici acum nu se stie adevaratul motiv pentru ca i-a fost terminat contractul lui Jay(pur si simplu a fost folosit pentru media play..toata drama cu „il asteptam sa vina inapoi”cand defapt nu exista nici cea mai mica intentie ca el sa sse intoarca..”celebra”conferinta conferinta spune tot)aceea a 2 a greseala mentionata nu a fost niciodata divulgata publicului asta desi atat Jay cat si CEO-ul Sidus i-au cerut lui JYP sa o spuna..Jay a trecut prin multe,emisiuni inregistrate care brusc nu se mai difuzau..prestatii anulate fara niciun motiv..nici acum nu poate fi vorba ca el si 2pm sa fie in acelasi show/emisiune..in septembrie Jay a revenit cu „evolution” si dupa doar o saptamana de promovat..toate aparitiile sale la Music Bank,Core etc (exceptand Inkigayo unde a cantat 2 sapt.) au fost anulate fara motiv..exact in acelasi timp in care 2pm isi face comback-ul.. Jay vanduse peste 50000 de mii de albume in prima saptamana dar a avut parte de un tratament cum nici macar rookies nu au parte doar pentru ca 2pm avea comeback-ul in aceeasi perioada..cine doreste sa afle mai multe despre cum e viata unui idol recomand e news special realizat anul trecut cu Jay..sa vedeti cum absolult totul (frizura,haine,dans,melodie ) este ales de companie si artistul nu are nimic de spus..cum dupa atatia ani de munca nu ramai cu mai nimic..decat cu niste comentarii rele pe net(cazul lui Jay..perioada post 2pm..acum..din fericire..face ceea ce ii place si castiga si bani..rodul muncii sale)..desi la inceput a fost greu..tind sa cred ca a fost cea mai buna intamplare care ii se putea intampla(d.p.d.v muzical)..are libertate artistica..decide TOTUL ce tine de cariera lui..a ajuns sa fie co-CEO al unei agentii unde atmosfera/modul de lucru sunt mult mai importante decat banii(mottoul e simplu..ne distram facand bani..acestia fiind rasplata nu telul final)..JYJ..dupa atata amar de vreme..nici acum nu au „voie”sa isi promoveze muzica cum e normal..cum orice artist are dreptul sa o faca doar pentru ca sunt pe „lista neagra SM”..baietii din Block B sunt un caz aparte pentru mine..au trecut prin atat de multe..au fost practic oile negre o buna bucata de vreme (tampenia aia de scandal)..urmeaza procesul..si totusi au ramas impreuna..cat despre GD..e baiatul de aur..e cel care..practic a scos YG din anonimat cu hiturile create pentru BB..oricat de multe scandaluri ar avea..mereu o sa aiba „spate” pentru ca..in mare masura..YG e ce e astazi si DATORITA lui..si CEO-ul nu pierde nicio ocazie sa reaminteasca lumii asta..Seungri mereu intra in belele datorita gurii lui:)))..recunosc.cu exceptia YG si 2-3 trupe din alte agentii..nu sunt familiarizata cu restul ( AOMG-1LLIONAIRE,AMOEBA,BNW imi „ocupa” o mare parte din playlist)..dar trebuie recunoscut faptul ca YG chiar le da multa incredere artistilor sai si e o relatie „castig-castig”..agentia castiga bani de pe urma lor si ei CASTIGA la randul lor..ceea ce mi se pare normal si firesc..doar ca lucrurile nu stau asa..si marea majoritate se aleg doar cu faima(in cazul in care trupa are succes) si banii incep sa apara abia dupa 4-5 de activitate..

    Apreciază

    Răspunde
  5. Lucy

    Pentru mine cel mai aiurea e ca SM pana acum, pana in zilele astea isi baga..coada in activitatile lui JYJ. De aia urasc agentia si toate show-urile, premiile astea…Adica, daca ai atata influenta incat sa faci ca un artist sa nu apara la TV sau sa nu fie nici macar nominalizat la niste premii, nu o folosesti si ca acele premii sa vina la artistii tai? E atat de simplu. Ma incanta faptul ca oricat i-ar bana SM in Coreea (si in Japonia) JYJ au mai multi bani decat orice artist din agentia aia :)))))) Anyway, toate agentiile au tipul asta de contract. E o obisnuinta pentru ei. De obicei, pana nu castigi la vreun show muzical nici sa nu te astepti la vreun „salariu”. Si cati au castigat si inca n-au fost platiti…pur si simplu, daca vrei sa fii idol, n-ai alta alegere. E greu sa te ridici fara o agentie care sa te promoveze..

    Apreciază

    Răspunde

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s