MONSTA X: a fi idol K-pop în era hărțuirilor online

 

Când membrii grupului MONSTA X au devenit victimele unei infracțiuni devastatoare din era digitală, industria a avut parte de un răspuns care se vede mai rar în K-pop. Cazul lor arată cât  sunt de idolii expuși discriminărilor și faptul că aceste cariere sunt nedrept de fragile.

În acest articol discut două aspecte despre a fi un idol K-Pop: în primul rând, modul în care sunt mai susceptibili la intimidarea cibernetică și în al doilea rând, definiția schimbării definiției  unui „idol”.

A. Epidemia de intimidare cibernetică

Context rapid

Chiar în momentul în care Monsta X a lansat cel mai recent album al său „Follow: Find You” pe 28 octombrie 2019, unul dintre cei mai proeminenți membri ai grupului, Wonho, a primit diverse acuzații făcute pe social media, de la faptul că a batjocorit mișcarea feministă Me Too la datorii neplătite, furt și consum de canabis în urmă cu aproape 6 ani – înainte de începutul carierei sale de idol. Acuzațiile au apărut una după alta în doar câteva zile, ceea ce a dus la o reacție imensă din partea unui public extrem de agitat.

În cele din urmă, pe 31 octombrie, la doar trei zile de la lansarea albumului lor, Wonho s-a retras din grup.

Dar povestea nu s-a terminat acolo.

Detaliile vieții private a lui Shownu, liderul MONSTA X, au fost lansate online de aceiași doi acuzatori (acuzatoare) ai lui Wonho, motiv pentru care și el a primit multă ură din partea publicului.

Într-o țară în care reputația sau „fața” cuiva poate ridica sau distruge viața unei persoane, dacă astfel de afirmații au fost aruncate împotriva unei persoane, ele pot afecta serios cariera și poziția în societate a victimei.

Înainte de a continua, este important să rețineți că acuzațiile împotriva lui Wonho și Shownu nu au fost susținute de nicio probă sau dovadă. Nicio autoritate nu a furnizat nicio declarație. De atunci, agenția trupei MONSTA X a lămurit o parte din acuzații ca fiind un caz de neînțelegeri/dezinformări și sunt în prezent în curs de a lua măsuri legale împotriva părților implicate.

Epoca hărțuirii online

Câteva postări inițiale cu  acuzații despre membrii MONSTA X au fost suficiente pentru a aprinde haterii și pentru a crea o furtună a ceea ce poate fi văzut doar ca o situație de calomnie și hărțuire online.

Forumurile online au fost inundate de comentarii rău intenționate, conturi false de Twitter au fost create cu scopul exclusiv de a răspândi mai multe dezinformări și calomnii, au fost publicate știri false cu informații înșelătoare, au fost răspândite fotografii trucate, videoclipuri preluate din contexte au fost partajate și secțiunile de comentarii de la știrile coreene au fost inundate de comentarii calomnioase de la troli și publicul dezgustat. În ciuda faptului că natura falsă a acuzației fusese clarificată.

Hărțuirea online și intimidarea cibernetică reprezintă o problemă larg răspândită în special în societatea sud-coreeană, foarte avansată digital. La o simplă căutare pe internet  putem vedea cum nimeni nu e scutit de expunere – de la școlari la adulți.

Personajele publice, în special, sunt o pradă ușoară pentru „bătăușii” (hărțuitorii) cibernetici, mai multe persoane fiind victime ale acestora de-a lungul anilor. Renumitul producător de muzică Tablo a fost supus hărțuirii online (și offline) similare în urmă cu aproape zece ani, ceea ce l-a obligat la izolare timp de un an de zile. Mai recent, țara a fost zguduită de sinuciderea unui idol feminin popular care a fost victimizat de bătăuși cibernetici timp de ani de zile.

Motivele pentru proliferarea intimidării cibernetice în Coreea de Sud sunt complexe, dar se crede că este legat de cultura conservatoare și strictă, ierarhică și competitivă. Într-o societate în mișcare rapidă bazată pe o idee tradițional conservatoare, multe persoane sunt super stresate. Iar libertatea și anonimatul internetului devin o poartă de eliberare a frustrării acestor persoane. La asta se adaugă lipsa de responsabilitate (pentru postările online) și problema neaplicării legilor, internetul devenind un teren de răspândire și dezvoltare pentru bătăușii online.

Cifrele publice au dovedit în nenumărate ocazii cât de dăunătoare și de dură este hărțuirea online pentru starea mentală și acest lucru este susținut de mai mult decât suficiente cercetări disponibile în această privință. Dar există o speranță la poveste. Coreea de Sud a adoptat o poziție mai puternică cu privire la intimidarea cibernetică de-a lungul timpului, iar partidele politice impulsionează în mod activ agenda de reformare a politicilor. Agențiile artiștilor au adoptat, de asemenea, treptat, o poziție mai strictă asupra calomniilor online, raportând persoanele autorităților publice responsabile cu rezolvarea acestor cazuri.

B. A fi un idol K-Pop

Context rapid 

Există multă furie publică de fiecare dată când izbucnește un scandal despre celebrități, care moare repede, în câteva zile. Fandomurile sunt rănite, inimile sunt rupte, dar realitatea este acceptată și oamenii merg mai departe.

Dar cazul MONSTA X este unul particular. În ziua publicării acestui articol, Monbebes (numele fandomului Monsta X) se aflau în a 7-a zi de protest și continuă să fie puternici.
Cunoscut a fi un fandom liniștit și docil, Monbebes a intensificat acțiunile solicitând revenirea lui Wonho în grup, ca agenția trupei MONSTA X să adopte măsuri prompte și să ia în considerare și sănătatea mentală a membrilor.

Fanii au organizat proteste tăcute în fața companiei MONSTA X din Coreea și au fost lipite bilete cu mesaje de susținere. La nivel global, fanii s-au adunat în orașe pentru a organiza propriile proteste tăcute. O petiție care solicită reîntoarcerea lui Wonho în grup a adunat peste 430.000 de semnături, iar fanii au adunat chiar și peste 20.000 USD în 24 de ore pentru a pune un  panou publicitar pentru MONSTA X în Time Square din New York. Mesajele de susținere sunt postate în permanență pe forumul comunității online oficial al MONSTA X, iar fanii au desfășurat în mod susținut  diverse proiecte pentru a demonstra sprijinul pentru grup. Forța pură a fandomului Monsta X se poate face simțită pe Twitter, unde  Monbebes sunt în tendințe cu hashtag-uri de susținere, atât în ​​engleză, cât și în coreeană.

Și nu o fac doar fanii care au intervenit pentru a-i apăra pe Wonho, Shownu și restul   membrilor MONSTA X. Mesaje de susținere au venit de la colegii și colegii lor din industrie, precum și de la membrii personalului lor. Asităm la o imagine rară a unui „scandal” din divertisment.

S-ar putea ca aceasta să fie prima oară când fanii unui grup de idoli au organizat un protest atât de larg și de prelungit.

Modificarea definiției de idol

Dar întrebarea este de ce?

De ce a primit MONSTA X un sprijin atât de răspândit din partea fanilor și publicului, când idolii K-Pop nu au făcut-o?

Înainte de a exclude răspunsul ca fiind doar un alt caz de fani care plâng pentru idolii lor, luați în considerare acest lucru: că acesta poate fi de fapt un indicator al schimbării definiției unui „idol”.

Idolii K-Pop au fost văzuți în mod tradițional drept epitetul perfecțiunii: de la priviri la acțiuni și cuvinte – o persoană care posedă sau cel puțin pretinde să posede toate valorile bune care fac o persoană perfectă. Acest lucru se datorează mai ales faptului că, deoarece publicul lor țintă a mers spre adolescenți sau tineri de 20 de ani, idolii au  în spate presiunea societății de a fi personificarea unei persoane ideale, modele perfecte pentru generațiile tinere.

Această fantezie nerealistă a determinat adesea mulți idoli să aibă probleme când părțile lor „umane” au intrat în vizorul publicului. Știrile despre întâlnirile idolilor, petrecerile, fumatul, certuri etc. au avut un impact grav asupra carierelor lor în trecut. Cu toate acestea, a existat o schimbare vizibilă în această percepție de-a lungul anilor, pe măsură ce fanii și publicul acceptă mai mult partea lor „umană”. Acest lucru se poate datora evoluției continue a societății coreene, precum și atenției și influenței internaționale crescânde în K-pop.

Specific pentru MONSTA  X este faptul că majoritatea bazei fanilor lor se află în afara țării lor de origine, unde ideea unui „idol perfect” nu există. Fanii MONSTA X nu-i văd ca „idoli”, ci ca ființe umane. Această percepție poate fi în continuare susținută de faptul că fandomul Monsta X este în general un grup de vârstă mai mare, care are și mai puține așteptări de idoli de a fi oameni perfecti. Așadar, atunci când ideologiile conservatoare pot vedea defecte grave ale personajelor „idol”, cealaltă parte a spectrului vede că nedreptățile grave sunt îndreptate împotriva persoanelor. Și asta îi determină pe fanii MONSTA X să își ridice vocea.

De fapt, fanii MONSTA X au fost întotdeauna conștienți de viața lor pre-celebritate colorată. Și au acceptat-o ​​pentru că este doar un lucru pe care îl fac mulți tineri de această vârstă. În cei patru ani pe care cei șapte membri i-au promovat ca MONSTA X, ei nu au încercat să-și acopere trecutul, ci mai degrabă să se perfecționeze ca indivizi, iar acest lucru este foarte evident pentru fanii lor. Acest lucru a creat o legătură puternică de încredere între MONSTA X și fandomul lor.

Această înțelegere și acceptare a idolilor ca „oameni” este foarte relevantă pentru modul în care industria K-Pop se dezvoltă în viitor. Adesea, contractele idolilor cu agențiile lor de management au interdicții de a ieși/avea relații și pentru alte activități la care ar participa angajații și tinerii obișnuiți. Acestea pot fi înțelese că există din cauza modului în care publicul își închipuie un „idol”. Pe măsură ce trupele K-pop continuă să intre pe piața globală, ochii întregii lumi continuă să monitorizeze această mașinărie K-pop.

Poziția puternică pe care fanii MONSTA X au avut-o în acceptarea idolilor doar ca oameni obișnuiți are potențialul de a lăsa amprente asupra industriei în ansamblu. La urma urmei, fanii sunt cei care formează un grup de idoli. Și atunci când se ridică colectiv pentru ei, poate fi prudent să nu le ignorăm vocile.

Până la urmă, nu știm încă care ar fi rezultatul acestei situații: Wonho s-ar putea întoarce în grup sau MONSTA X va continua ca formație de 6 membri, în ciuda obiecțiilor fanilor lor.

Dar dacă te uiți la semnificația dicționarului unui „idol”, MONSTA X se poate potrivi perfect. De asemenea, sunt cunoscuți pentru că participă în mod activ la activitățile filantropice, atât în public cât și în privat. Au o reputație bună printre colegii lor de a fi amabili și profesioniști și sunt foarte respectați de fanii lor pentru mesajele pe care le promovează. MONSTA X și-a arătat defectele și, de asemenea, a dovedit că depune efortuli pentru a le depăși.

Dacă a fi un „idol” înseamnă a da exemple bune și a oferi valori bune, atunci MONSTA X se încadrează cu siguranță în tablou.

 

Sursa

 

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s