Hallyu reînvie în Japonia pe fondul problemelor diplomatice dintre Coreea de Sud și Japonia

Cultura Hallyu revine la modă în Japonia și pare să fie ceva de durată. Care este explicația acestei redescoperiri a fenomenului în Japonia?

Cultura este o parte integrantă a puterii soft a unei țări și poate exercita uneori o influență mai mare asupra altor oameni decât așa-numita putere dură (hard), cum ar fi superioritatea economică și diplomația oficială.

Această idee este bine ilustrată în reînvierea recentă a hallyu sau a valului coreean din Japonia, cultura pop coreeană cucerind din nou poporul japonez , în ciuda feudelor diplomatice dintre cele două țări vecine cu privire la problemele istorice și comerciale.

BTS continuă să rescrie istoria muzicii K-pop, fiind în fruntea graficului Oricon din Japonia timp de șase zile consecutive cu al patrulea album japonez „Map of the Soul: 7 – The Journey”, și vânzând în doar acest timp 564.000 de exemplare. Primele trei seriale din top 10  Netflix Japonia au fost dramele coreene marți; „Crash Landing on You” a fost în fruntea listei, în timp ce „It’s Okay to Not Be Okay” și „ Itaewon Class” au ajuns pe locul doi și, respectiv, trei.

Mass-media japoneză numește reînvierea muzicii și dramelor coreene din Japonia „al treilea val de hallyu”.

Japonia a fost un epicentru pentru hallyu. Începând de la sfârșitul anilor 1990, cu popularitatea fără precedent a serialului TV KBS „Winter Sonata”, boom-ul de acolo a prosperat în trei faze distincte – fiecare dintre ele evoluând cu schimbări izbitoare în caracteristicile fandomurilor, inclusiv lărgirea bazei acestora prin includerea unor noi grupe de vârstă.

Gospodinele de vârstă mijlocie, care au fost fascinate de actorul Bae Yong-joon, au fost fondatorii boom-ului hallyu din țara vecină. Primul val (de la sfârșitul anilor 1990 până la sfârșitul anilor 2000) a fost un fenomen în rândul femeilor căsătorite care au fost nostalgice în ceea ce privește prima iubire.

Cel de-al doilea val a început la mijlocul anilor 2010 cu prezența puternică a formațiilor K-pop în topurile muzicale din Japonia. Grupurile de băieți TVXQ și grupurile de fete SNSD și KARA au fost cele mai populare grupuri care au lărgit baza de fani hallyu la adolescenți și femeile din jurul vârstei de 20 ani, precum și la bărbații care „iubeau” grupurile de fete.

BTS au fost un schimbător de jocuri pentru afacerile din Japonia, deschizând al treilea val al fenomenului. Trupa din șapte membri, împreună cu trupa de fete TWICE, a extins drastic fandomul hallyu la aproape toate grupele de vârstă. Drame captive și filme bine făcute, precum „Crash Landing on You” și „Parasite”, au lărgit peisajul industriei. În cea de-a treia fază în curs, hallyu nu mai este o subcultură – s-a alăturat mainstream-ului culturii pop din Japonia.

Cântăreața japoneză Yukika a declarat că cel de-al treilea val al boom-ului hallyu din Japonia este real, nu este umflat de presă: „Unul dintre cunoscuții mei, care ar fi ultimul om de la care mă aștept să se bucure de cultura coreeană,a început să vizioneze drame coreene. Mi-a fost recomandat și Crash Landing on You”, a spus cântăreața japoneză de K-pop, în vârstă de 27 de ani, care trăiește în Coreea, într-un interviu prin telefon cu The Korea Times de lunea trecută. Ea a lansat marțea trecută primul ei album „Seoul Lady” în coreeană, sau „Soul Lady” în engleză, în care își exprimă speranțele în căutarea viselor la Seul. Yukika s-a mutat în Coreea pentru a deveni cântăreață în 2016, după ce a lucrat ca actriță și cântăreață în Japonia.

„Când eram la școala mea primară, oamenilor de vârsta mamei le plăceau dramele coreene. Când eram la liceu, SNSD și Kara au fost foarte populare în rândul generației mele, și aici mă includ și pe mine. Cosmeticele coreene erau de asemenea foarte populare. Am fost întotdeauna foarte interesată de industrie. Deci, când am avut șansa de a participa la un program de audiție coreeană, nu am ezitat să depun candidatura. „

Yukika a fost unul dintre mulții japonezi care s-au mutat la Seul pentru a deveni o vedetă în industria K-pop. Pentru ei, să devină populari pe piața coreeană înseamnă, de asemenea, să devină populari la nivel internațional, deoarece multe companii de divertisment își trimit stagiarii japonezi în sistemul lor de învățământ pentru a-i ajuta să devină  animatori care pot face performanță atât în Coreea cât și în străinătate.

Spre deosebire de fanii din primul și cel de-al doilea val, experții spun că fanii japonezi  ai hallyu din al treilea val rămân neclintiți de tensiunile diplomatice Coreea-Japonia.

„Fanii culturii coreene japonezi obișnuiau să insiste să rămână blocați în trecut, când situațiile politice și diplomatice dintre țări s-au deteriorat, cum ar fi atunci când președintele Lee Myun-bak a vizitat insulele Dokdo în 2012. Cântăreții și actorii coreeni nu au fost prezentați la TV și companiile japoneze mass media nu au difuzat programe cu cultură coreeană „, a declarat pentru The Korea Times, autorul transformat în reporter, Aya Narikawa.

Fostul reporter Asahi Shimbun este acum un critic de cultură pentru KBS și contribuie la articolele din mass-media japoneză: „Dar după ce au trecut ani întregi de o asemenea turbulență, fanilor japonezi au început să le pese mai puțin de schimbările din situația politică, pentru că acestea vor continua oricum și au început să se bucure de ceea ce le-a plăcut, fără să le mai pese”.

În acest an, pandemia COVID-19 și Netflix au oferit un impuls pentru hallyu în ceea ce privește creșterea numărului de fani deoarece multe persoane au trebuit să rămână acasă și au urmărit spectacolele și dramele vedetelor coreene prin serviciul de streaming video internațional.

„Parasite și dramele coreene lansate prin Netflix au ajutat la lărgirea bazei fanilor hallyu în Japonia, iar acum este un fenomen și pentru bărbații japonezi. Acest lucru este un progres, având în vedere că K-popul și dramele au fost ” consumate” de femei și de tineri în trecut. Acum este acceptat pe scară largă, indiferent de gen și generație … Chiar și elevilor din școlile primare le plac vedetele K-pop, cum ar fi BTS și TWICE „, a spus Narikawa.

Ea a subliniat că oamenii sunt mai expuși culturii coreene consumând conținut online gratuit, care lipsește pe piața japoneză din cauza grijilor legate de proprietatea intelectuală.

„Mai mulți japonezi, în special tânăra generație,vizionează drame și filme coreene pe diverse site-uri mass-media online, cum ar fi YouTube, și nu mai urmăresc emisiunile TV sau nu citesc ziarele. Pur și simplu aleg ceea ce le place să consume. În timpul unei pandemii, originea conținutului este lipsită de sens. De asemenea, industria culturii coreene lansează activ produse online gratuit și vedetele comunică în mod activ cu fanii direct online, ceea ce înseamnă că japonezii sunt mai expuși la conținutul hallyu. „

Unii au spus că mulți japonezi consideră că conținutul coreean este pur și simplu mai distractiv decât cel al japonezilor: „Unii japonezi preferă în continuare muzica japoneză și simt mai multă intimitate cu vedetele japoneze, dar când vine vorba de abilități și talent, este evident că interpreții coreeni și conținutul coreean sunt mult mai bune. Odată ce japonezii văd trupe K-pop bine pregătite sau se uită dramele coreene, le este greu să mai urmărească drame japoneze sau să asculte muzică japoneză „, a declarat marți Kyoko Hamahira, un radio DJ din Kobe. Ea mergea săptămânal cu avionul în Coreea și Japonia, până când pandemia COVID-19 a forțat-o să rămână în Japonia.

Hamahira este optimistă cu privire la viitorul hallyu în Japonia: „Cultura coreeană nu mai este un boom sau o subcultură în Japonia. Este mainstream … Desigur, există un grup de oameni care nu sunt cu mintea deschisă cu privire la Coreea. Ei nu urmăresc și nu văd cultura coreeană. Dar, al treilea valul a fost atât de puternic de această dată, încât acestor oameni radicali le este greu să răspândească ura față de Coreea. Dacă agențiile de divertisment coreene continuă să creeze un astfel de conținut de calitate, cred că nimeni nu poate opri hallyu „, a spus Hamahira.

 

Sursa

 

Lasă un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s